Mohd Sha'ani Abdullah di perbincangan |
Translated from English by Muhammad shaiani Abdullah (Proham member)
Timbul kebimbangan ke atas cara segelintir pegawai awam
dan pemimpin NGO yang mengulaskan kedudukan hak asasi manusia dalam masyarakat
Malaysia. Ada yang memberi gambaran bahawa Perisytiharan Hak Asasi Manusia
Sejagat (UDHR) adalah satu rangka kerja pilihan ataupun tidak benar-benar
sejagat dalam sifatnya, yang lain telah merujuk kepadanya sebagai ciptaan barat
dan ada yang menggambarkannya sebagai anti atau un-Islamik.
Didapati terlalu sedikit pemahaman mengenai hak asasi
manusia di kalangan individu-individu dan kumpulan, sebagai wacana popular
mereka seolah-olah separuh benar yang melemahkan semangat dan teras hak asasi
manusia dalam masyarakat Malaysia.
Proham amatu bimbang melihat pendapat dan pandangan
dikongsi oleh Menteri-menteri dalam kerajaan Persekutuan sekarang atau di
kalangan ahli-ahli Parlimen penyokong BN, sertan kakitangan awam persekutuan.
Pastinya wujud kegagalan untuk memahami kedudukan hak asasi manusia dalam
kehidupan global dan nasional.
Sebagai sorotan menuju proses penilaian UPR Malaysia,
Proham menganjurkan satu perbincangan pada 22 Okt 2013 untuk menyemak status
hak asasi manusia di Malaysia. Satu pasukan kecil kira-kira 20 orang yang
mengambil bahagian dalam perbincangan yang sangat berhasil. Dalam perbincangan
ini beberapa tema utama dan kesimpulan telah dikenalpasti.
Proses
UPR & pematuhan Hak Asasi Manusia
Proses Penilaian Penggalan Sejabat (Universal Periodic
Review, UPR) terdapat beberapa batasan dalam pemahaman oleh kumpulan-kumpulan
tertentu. PBB telah memperkenalkan penilian rakan negara-negara anggota PBB
melalui satu resolusi PBB pada 2006. Kerajaan, pasukan negara PBB dan
masyarakat sivil berpeluang untuk membuat penghujahan. Laporan-laporan ini
telah didokumenkan dan boleh didapati di laman web Majlis Hak Asasi Manusia
PBB.
Serangan oleh pihak-pihak tertentu ke atas Gabungan
NGO-NGO Malaysia untuk UPR (Comango) yang telah menjalankan hak mereka di bawah
Perlembagaan Persekutuan serta sejajar dengan garis panduan UPR, tidak boleh
diterima dan melanggar hak asasi manusia. Ia juga mendedahkan kejahilan tentang
sistem PBB serta proses UPR.
Pada laporan 2013 kerajaan Malaysia ke PBB, telah
menunjukkan komitmen Malaysia "untuk menegakkan hak asasi manusia".
Malaysia mererima 62 daripada 103 cadangan UPR yang dibuat pada tahun 2009 dan
telah membuat ikrar global untuk memenuhinya. Oleh itu, proses UPR pada 24 Okt
2013 di Geneva akan menyediakan Malaysia peluang untuk berkongsi apa yang telah
dilaksanakan dan tidak dilaksanakan untuk hak asasi manusia.
Ia adalah penting bagi pegawai-pegawai awam Persekutuan
untuk mengambil tahu tentang janji dan komitmen Malaysia dan menilai secara
objektif bidang-bidang yang telah membuat pencapaian baik serta juga mengakui
bidang-bidang yang kita tidak memenuhi standard global. Ini adalah satu proses
yang amat telus dan penilaian hak asasi manusia akan kenalpasti kekuatan dan
kelemahan kita.
Oleh itu adalah penting untuk menegaskan bahawa Perdana
Menteri Datuk Seri Najib memulakan jawatannya sebagai Perdana Menteri dengan
komitmen yang kuat untuk hak asasi manusia. Beliau telah mengambil
langkah-langkah tertentu untuk menyediakan perubahan perundangan untuk mematuhi
prinsip-prinsip hak asasi manusia. Malaysia kini merupakan ahli Majlis Hak
Asasi Manusia PBB dan telah membuat sumbangan kewangan kepada kerja-kerja PBB.
Semasa Proses UPR pertama pada tahun 2009, Malaysia telah
membuat beberapa komitmen global yang jelas terhadap hak asasi manusia dan oleh
itu kritikan oleh individu-individu dan kumpulan-kumpulan tertentu meletakkan
Malaysia dalam keadaan yang sangat buruk dan juga melemahkan inisiatif Perdana
Menteri apabila beliau mengambil alih jawatan sebagai PM.
Ia adalah penting untuk mengambil perhatian bahawa
Malaysia telah menandatangani Perisytiharan Hak Asasi Manusia Islam Kaherah
yang digubal oleh negara-negara anggota OIC. Nampaknya terlalu kecil kesedaran
tentang ini terutamanya apabila terdapat banyak kesamaan antara UDHR dan
Perisytiharan Kaherah.
Pelan
Tindakan Hak Asasi Manusia Kebangsaan
Dalam pembentangan Tan Sri Simon Sipaun, Pengerusi Proham
menyatakan bahawa seawal tahun 2001, SUHAKAM telah mencadangkan kepada kerajaan
Malaysia untuk melaksanakan Pelan Tindakan Hak Asasi Manusia Kebangsaan. Amat
mengecewakan kerana pada tahun 2013 ia masih tidak dilakukan walaupun Malaysia
telah membuat komitmen pada tahun 2009 semasa proses UPR pertama. Laporan
kerajaan menunjukkan bahawa hanya pada tahun 2012 Bahagian Hal Ehwal
Undang-Undang Jabatan Perdana Menteri telah menubuhkan satu jawatankuasa
pemandu bagi menyelaras pembangunan pelan tersebut.
Ia telah mengambil lebih satu dekad bagi kerajaan
Persekutuan untuk mengambil cadangan SUHAKAM. Kelewatan dalam perlaksanaan ini
bercanggah usaha-usaha PM yang penyampaian yang berkesan.
Pengesahan
Konvensyen Hak Asasi Manusia PBB
Pengesahan konvensyen teras hak asasi manusia adalah satu
lagi bidang utama yang menjadi kebimbangan. Malaysia sebagai sebuah negara
adalah terlalu di belakang dalam rekod pengesahan konvensyen hak asasi manusia.
Pada tahun 2009 Malaysia menyatakan bahawa ia serius akan mempertimbangkan
Konvensyen mengenai hak-hak ekonomi, sosial dan kebudayaan (ICESCR) dan
Konvensyen mengenai penghapusan diskriminasi kaum (ICERD). Walau bagaimanapun
Malaysia masih ketinggalan dalam melaksanakan ini.
Berbanding dengan negara-negara anggota Asean dan
negara-negara OIC kita berada di bawah dari segi pengesahan sembilan konvensyen
teras hak asasi manusia. Terdapat keperluan segera bagi Malaysia untuk
mewujudkan kesedaran dan pemahaman dalam bidang ini.
Penahanan
Tanpa Bicara
Laporan kerajaan menyatakan "langkah-langkah yang
lebih drastik yang diambil oleh Kerajaan yang menekankan usaha serius dan
komitmen untuk melindungi hak asasi manusia di Malaysia adalah pemansuhan ISA
yang paling dikritik ... yang merupakan undang-undang pencegahan"
Walau bagaimanapun pengenalan yang terbaru ini, Akta
Pencegahan Jenayah (Pindaan 2013) dengan peruntukan penahanan tanpa perbicaraan
dilihat sebagai satu langkah regresif terutamanya perlindungan semakan
kehakiman dan akses kepada peguam undang-undang ketara dihadkan.
Akta ini oleh pentadbiran Najib dan justifikasi yang
digunakan oleh Kementerian Dalam Negeri dan Polis adalah menunjukkan bagaimana
rendah agenda pematuhan hak asasi manusia dalam tangkapan penjenayah yang
disyaki dan kumpulan-kumpulan penjenayah.
ProHAM telah mengambil pendiran bahawa kerajaan mesti
tegas terhadap jenayah tetapi juga menangani punca jenayah. Ia boleh
menjalankan kawalan dan pencegahan jenayah tanpa menjejaskan hak asasi manusia.
Kebebasan
Beragama
Terdapat isu-isu utama yang berkaitan dengan kebebasan
beragama bagi kedua-dua orang Islam dan bukan Islam.
Laporan negara PBB menyatakan bahawa "peningkatan
dalam ideologi Islam konservatif diterajui oleh kerajaan mengancam keupayaan
umat Islam untuk mengamalkan agama mereka dalam bentuk dan kandungan daripada
yang ditetapkan oleh pihak berkuasa agama."
Datuk A Vathilingam menyatakan bahawa manakala laporan
kerajaan Malaysia menonjolkan kedudukan sistem undang-undang Syariah,
bagaimanapun ia tidak mengenalpasti isu-isu yang masih tidak dapat diselesaikan
berkaitan dengan orang bukan Islam dalam hal-hal memeluk agama Islam atau
keluar dari Islam. Ini tidak disebut dalam mana-mana tiga laporan.
Beliau menyatakan bahawa hak penjagaan anak setelah
perceraian apabila satu pihak yang baru memeluk agama Islam dan isteri yang
tidak; isu pengebumian untuk pengesahan pengakuan memeluk agama Islam si-mati
sebelum penukaran mereka dibuat pengetahuan umum terus menjadi membimbangkan.
Menurut beliau punca ini adalah pindaan kepada
Perlembagaan Persekutuan Perkara 121 (1A ) ke atas bidang kuasa mahkamah sivil
dan Syariah terutama apabila mahkamah sivil tidak mahu menjalankan bidangkuasa
di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk mendengar kes-kes tersebut.
Perhubung penggunaan perkataan Arab Allah oleh Kristian
Berbahasa Malaysia untuk Tuhan, Tan Sri Ramon Navaratnam yang tidak menghadiri
perbincangan bagaimanapun telah kemukakan secara bertulis pandangan beliau
mengenai kebebasan beragama.
Beliau menegaskan bahawa "tiada pelanggaran hak
asasi manusia yang penting berbanding dengan penafian hak asasi manusia
seseorang untuk memanggil Tuhan dengan apa-apa nama seseorang memilih untuk
berbuat demikian. Ini adalah hak asasi manusia dan suci yang mesti dilindungi
oleh kerajaan dan semua yang Malaysia, untuk mengekalkan dan meningkatkan
perpaduan negara dan seruan PM untuk kesederhanaan. Beliau juga menyatakan
bahawa "kita perlu juga melihat bukti sikap tidak bertoleransi Kerajaan
terhadap ekstremisme dan pelampau, untuk semua rakyat Malaysia dijamin bahawa
Kerajaan benar-benar bermaksud apa yang dikatakan dan berkata apa yang
dimaksudkan, supaya tiada yang menyakiti perasaan orang lain"
Proham telah mengambil pendirian bahawa terdapat hakisan
kebebasan beragama dengan peningkatan sikap tidak bertoleransi pegawai-pegawai awam menangani
perkara-perkara yang berkaitan dengan agama bukan Islam. Terdapat keperluan
mendesak untuk mewujudkan saluran pengantaraan masyarakat berkesan untuk
menyelesaikan banyak kebimbangan dalam masyarakat pelbagai etnik dan pelbagai
agama.
Kesimpulan
Tan Sri Simon Sipaun mengakui bahawa "objektif
unggul mewujudkan budaya menghormati hak asasi manusia di negara ini masih
menjadi mimpi. Walau bagaimanapun menyerah kalah bukannya penyelesaian. Ia juga
bukan satu pilihan."
Oleh itu, kita mempunyai tugas bersama dengan Kerajaan
dan aktivis hak asasi manusia melalui proses perundingan sebagai rakan dan
pembela hak asasi manusia supaya dapat membina sebuah negara dengan komitmen
yang tinggi untuk hak asasi manusia, keadilan dan kesaksamaan bagi semua
manusia tanpa mengira kaum, agama jantina, asal usul, kelas dan kedudukan
sosio-ekonomi.
No comments:
Post a Comment